Snart är vi alla en del av modeindustrin

”The Moment of Truth” är det ögonblick när en kund möter produkten, då alla varumärkeslöften och förväntningar ska infrias. För serviceprodukter uppstår ”The Moment of Truth” när medarbetaren möter kunden, kunderna googlar produkterna, jämför priser online, kollar kundbetyg och eventuella negativa recensioner.

Med de allt mer flexibla industrirobotarna och 3d-printing kan produkter tillverkas snabbt, i små volymer. Produkter kan kopieras med tankens hastighet och det som särskiljer produkter är det immateriella innehållet, varumärket och förtroendet för företaget bakom produkten. Samt serviceorganisationen och återförsäljarna. Produkterna skräddarsys efter en viss målgrupp. Alla företag blir en del av modeindustrin. Elföretagen blir modeföretag – föredrar du kärnkraft eller solel? Du kanske helst vill tillverka din egen el? Livsmedelsbutikerna blir modeföretag – vilken upplevelse vill du ha, trendigt, urbant och coolt – då går du till Urban Deli. Retro folkhemskänsla med klimatneutrala medarbetare – gå till Coop. Byggbolagen blir modeföretag – massproducenter åt folket à la Peab eller lyxiga bostäder à la JM.

Viktigt att definiera sitt syfte

Det är viktigt att ta position, att vara tydlig och ha en uppfattning om vad man bidrar med som företag för att förbättra för kunderna och förbättra världen. Det räcker inte att leverera med rätt kvalitet i rätt tid och till rätt pris. Det gäller att ta ställning, att ha ett högre syfte med verksamheten, att göra världen bättre. Företaget måste ha personlighet. Varumärket är inte längre särskiljande för en produkt, det är särskiljande för en gemenskap, för en överenskommelse mellan företaget och kunden. ”Jajamensan, vi tillhör samma klan, vi är rätt för varandra”. Marknadsföring handlar idag om matchmaking, om att arrangera möten mellan varumärken och potentiella fans, om att uppvakta, om att skapa förtroende och måla upp visionen om en gemensam framtid. Kanske stannar det vid en snabb flört eller så leder till vidare till äktenskap. I värsta fall visar det sig att varumärket hade allvarliga brister under ytan som i fallet med VWs utsläpp eller Karolinska institutets italienska kirurghaveri. Då gör vi snabbt slut och det ratade företaget får en lång uppförsbacke att återupprätta förtroendet.

Ett nytt marknadsföringsparadigm

Framtidens organisationer behöver hålla sig till följande riktlinjer för att navigera rätt i den nya tidens marknadsföringsparadigm:

Allt företaget gör och säger bygger varumärket. När alla människor är uppkopplade hela tiden måste företag räkna med att allt de gör och säger når ut till kunderna. Att skapa en varumärkesplattform och kommunicera i vedertagna marknadskanaler efter en förutbestämd plan blir allt mindre relevant. Idag gäller att medarbetarna, leverantörerna och affärspartners gemensamt bär upp varumärket. Företaget behöver vara supertydligt med vad varumärket står för och bli en ledstjärna som hela värdekedjan kan följa.

Credo istället för varumärkesplattform. Företaget måste ha en tro, en mission, ett högre syfte som uttrycks i ett credo – en formulering av företagets ställningstaganden och tro. Det blir varumärkesplattformen. Tron är viktigare än vetenskapen.

Dialog hela tiden, överallt. Varumärken behöver lyssna till sina intressenter och föra fram sina egna ställningstaganden. Öppen dialog och transparens är det bästa sättet att skapa och upprätthålla förtroende. Dialogen ger grunden till utveckling av varumärket. Likt skådespelare står varumärkena på scenen och behöver hela tiden lyssna till publikens reaktioner. Timing och förmågan att bygga en berättelse som engagerar publiken är nödvändigt för att få ta emot blommor och applåder vid dagens slut.

 

Läs även

Hör gärna av dig