Presentera sig – varför då?

Vissa saker verkar aldrig bli lättare, oavsett hur mycket man tränar. För mig är en sådan sak att presentera mig. Ni vet, första mötet med en ny kund eller team. Ett konferensmingel, en 40-årsmiddag med nya bekantskaper.

Det där som vissa dansar igenom på ett sätt som gör att man bara fånler och önskar att de aldrig ska sluta prata, men som jag aldrig riktigt får till på samma sätt. Det är så lätt, särskilt i jobbsammanhang, att höra sig själv stå där och läsa upp hela CV:t, ”Jo, jag är kemiingenjör från början men gick sedan dit och senare där och först jobbade jag med ditten och sedan med datten”. Möjligen kryddat med något personligt om barn och fritidsintressen. Fast det som skulle bli kryddan mest brukar kännas lite krystat.

Hur gör ni som lyckas?

Jag har alltid undrat lite i bakhuvudet, samtidigt som jag passionerat jobbat vidare med samma grundfråga hos flera av mina kunder. Jag har bara inte insett kopplingen.

Är du en av de som också nappat på författaren Simon Sinek och hans ”Start with why” så börjar du kanske ana vart jag är på väg. För även när man lyfter blicken lite, ser på en hel organisation och ställer samma fråga ur ett större perspektiv är svaret detsamma. De ledare som lyckas engagera människor och team redan från start pratar om ”Varför”. De pratar om ett gemensamt syfte, ett som inte handlar om lönsamhet eller marknadsdominans utan om att göra skillnad för kunderna. De börjar där istället för, som det väldigt lätt blir, i vad som ska göras och hur det ska gå till. Och det fungerar!

Är det något vi människor går igång på så är det att göra skillnad, och få saker bygger tillit och samhörighet så mycket som ett gemensamt svar på just ”Why?”.

Så, om jag – eller kanske du – nästa gång skulle börja från helt andra hållet… hur skulle det låta? Om du i nästa nya konstellation presenterade dig mer i termer av vilken skillnad du vill göra? Skulle du sedan springa på mig i något sammanhang så lovar jag två saker. Dels att (inte kunna låta bli att) lyssna extra intresserat på vem du är, dels att försöka hålla CV:t borta och i stället måla motsvarande bild av mig själv. Vem vet, kanske är vi soul mates?

Denna blogg har även blivit publicerad som krönika i Kvalitetsmagasinet nr 5 2018.  Tidningen vänder sig till dig som arbetar professionellt med kvalitet och verksamhetsutveckling.

Läs även

Hör gärna av dig