I teknikprojekt i allmänhet, och vid affärssystemsimplementationer i synnerhet, förlitar vi oss ofta på tankemodellen ”What’s in it for me?” (WIIFM). Vi beskriver de personliga fördelarna för användarna och räknar med att det ska lösa biffen. Det finns bara ett litet problem – människor är vassare än så. De kan se på långt håll när vi förenklar och paketerar budskapen i några tjusiga power points.
Tillit och respekt skapar förändringsförmåga
Människor gillar att arbeta med saker som betyder något. De är fullt kapabla att engagera sig i förändringar som inte bara gynnar deras omedelbara intressen utan även bidrar till ett större sammanhang. Något som ofta är fallet när organisationen behöver göra en större förändring av sitt affärssystem. Detta engagemang uppstår dock sällan ur tomma intet, det måste förtjänas.
Som tur är finns det ett enkelt recept på detta: Behandla människor som kunniga, självständiga och vuxna individer.
Detta förhållningssätt, kombinerat med de tre steg som beskrivs nedan, kommer att bygga ett mer autentiskt engagemang i förändringsarbetet:
- Förstå påverkan: Lägg tid på att verkligen förstå hur förändringarna kommer att ändra dagliga rutiner och arbetsflöden. Det handlar om att visa respekt för det arbete som redan utförs.
- Bygg förtroende: Du vinner förtroende inte genom att diktera utan genom att visa att du har gjort din hemläxa. Visa att du förstår inte bara ”vad” utan även ”varför” i deras processer.
- Definiera ansvar tydligt: Ansvar är ett ofta missförstått begrepp i förändringsarbetet. Alltför ofta fastnar vi på OM någon är ansvarig, snarare än att faktiskt beskriva i detalj VAD de är ansvariga för. Slutresultatet blir att personen i fråga själv behöver lista ut VAD ansvaret innebär. Människor är inte rädda för att hållas ansvariga, men de behöver hjälp med att förstå vad deras roll som ansvariga faktiskt innebär.
Effektiva förändringsteam
Gång efter annan, oavsett om det gäller att leda projekt eller hantera förändringar, har jag sett dessa principer skapa goda förutsättningar för att bygga effektiva team. Även när teamets medlemmar inte är helt övertygade om anledningarna till förändringen.
Så låt oss flytta fokus från att bara sälja ”What’s in it for me” till att bygga våra strategier för förändring på ömsesidig respekt och djup förståelse.
Läs gärna mer om våra tjänster inom förändringsledning och hur vi driver förändringsledning i komplexitet.